.
СХВАЛЕНО
Рішення педагогічної ради ЗДО від 30.11.2023 р № 2 |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ від 06.02.2024 р. №14 Директор ЗДО ________Оксана ЧЕРВОНЮК |
ПОЛОЖЕННЯ
про внутрішню систему забезпечення якості освіти
у Маньківському закладі дошкільної освіти (ясла-садок) «Росинка»
Маньківської селищної ради
1.Загальні положення
-
- Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти у Маньківському закладі дошкільної освіти(ясла-садок) «Росинка» Маньківської селищної ради розроблено відповідно до вимог вимог частини третьої статті 41 «Система забезпечення якості освіти» Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 №2145-VІІІ, Закону України «Про дошкільну освіту», Базового компоненту дошкільної освіти, Статуту закладу дошкільної освіти та регламентує систему забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти (систему внутрішнього забезпечення якості освіти, далі ЗЯО) у закладі дошкільної освіти «Росинка».
- Основні поняття, що застосовуються та їх визначення (згідно із Законом України «Про дошкільну освіту»)
- дошкільна освіта, яка відповідає нульовому рівню Національної рамки кваліфікацій;
- заклад освіти - юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якої є освітня діяльність;
- метою дошкільної освіти є забезпечення цілісного розвитку дитини, її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок;
- здобувачі освіти - вихованці, що здобувають освіту;
- компетентність - динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити подальшу навчальну діяльність;
- освітня діяльність - діяльність суб’єкта освітньої діяльності, спрямована на організацію, забезпечення та реалізацію освітнього процесу у формальній або неформальній освіті;
- освітній процес - система науково-методичних і педагогічних заходів, спрямованих на розвиток особистості шляхом формування та застосування її компетентностей;
- освітня послуга - комплекс визначених законодавством, освітньою програмою та договором дій суб'єкта освітньої діяльності, що мають визначену вартість і спрямовані на досягнення здобувачем освіти очікуваних результатів навчання;
- освітня програма - єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих для досягнення визначених результатів навчання;
- результати навчання - знання, уміння, навички, способи мислення, погляди, цінності, інші особисті якості, набуті у процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, оцінити і виміряти та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми або окремих освітніх компонентів;
- якість освіти - відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти;
- якість освітньої діяльності - рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством.
- Основними документами, які визначають критерії якості дошкільної освіти, є Державний стандарт дошкільної освіти – Базовий компонент дошкільної освіти, освітня програма розвитку дитини від 2 до 7 років «Дитина», що розкриває зміст його реалізації в кожному віковому періоді розвитку дошкільника, парціальні програми для реалізації змісту варіативної складової Базового компонента.
- Систему забезпечення якості дошкільної освіти (систему внутрішнього забезпечення якості) Маньківського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Росинка»(далі – Систему) розроблено згідно з принципами:
- відповідності Базовому компоненту дошкільної освіти;
- відповідальності закладу дошкільної освіти за забезпечення якості освітньої діяльності та якості дошкільної освіти;
- системного підходу, який передбачає управління якістю на всіх стадіях освітнього процесу;
- здійснення моніторингу якості дошкільної освіти;
- залучення всіх учасників освітньої діяльності до процесу забезпечення якості.
- Мета внутрішньої системи якості освіти закладу складається в об'єднанні та інтеграції організаційних, методичних, кадрових зусиль і ресурсів ЗДО з урахуванням різноманітних факторів і умов для досягнення високої якості освітнього процесу та його результатів, що відповідають кращим зразкам, відповідним стандартам.
- Основні завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти передбачають розробку та дотримання у закладі вимог до визначення якісних результатів із наступних напрямків:
- збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини;
- формування внутрішньої культури особистості в контексті рідної мови, поваги до традицій і звичаїв народу, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля;
- формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду;
- виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.
- Заклад працює у взаємодії з усіма зацікавленими суб’єктами, до яких відносяться:
- здобувачі освіти та їх батьки;
- педагогічний персонал закладу дошкільної освіти;
- засновник – Маньківська селищна рада, Черкаської області.
- Критеріями ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
- відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи;
- відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість певного виду компетенцій), змісту освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти;
- ефективність реалізації варіативної складової змісту дошкільної освіти відповідно до індивідуальних інтересів і потреб дітей, запитів і побажань батьків, наявних умов розвитку дошкільників;
- якісний склад та ефективність роботи педагогічних працівників;
- показник наявності освітніх, методичних і матеріально-технічних ресурсів для забезпечення якісного освітнього процесу.
- Колегіальним органом управління ЗДО «Росинка», який визначає систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, є педагогічна рада. Моніторинг системи внутрішнього забезпечення якості здійснюється адміністрацією закладу.
- Положення поширюється на діяльність всіх педагогічних працівників, що здійснюють освітню діяльність, в тому числі педагогічних працівників, які працюють за сумісництвом.
- Характеристика чинної внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі дошкільної освіти (ясла-садок) «Росинка»
- Зміст внутрішньої системи якості освіти закладу формується та реалізується за напрямами:
- «Освітнє середовище закладу дошкільної»,
- «Система оцінювання здобувачів освіти»,
- «Оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників»,
- «Управлінські процеси закладу освіти».
У ЗДО «Росинка» початковий етап поточного контролю результатів навчання здобувачів освіти здійснюється у вересні, проміжний – у січні, підсумковий - у травні, з метою оцінювання складових компетентності під час усіх видів занять, базових життєвих компетенцій.
-
- Напрям 1. Освітнє середовище закладу дошкільної освіти
- Освітнє середовище закладу дошкільної освіти сприяє забезпеченню ефективного формування у дітей необхідних компетенцій, навичок самостійної та спільної діяльності, активної взаємодії у соціумі, задля реалізації власних можливостей. Сучасне освітнє середовище - комплекс психолого-педагогічних, матеріально-технічних, санітарно-гігієнічних, естетичних умов, що забезпечують організацію комфортної життєдіяльності дитини. Освітній простір садка є сукупністю локальних освітніх середовищ, які перебувають у взаємодії одне з одним.
- Напрям 1. Освітнє середовище закладу дошкільної освіти
- Вимога 1.1. Забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці.
- Приміщення і територія закладу дошкільної освіти є безпечними та комфортними для навчання та праці.
- Заклад дошкільної освіти забезпечений навчальними та іншими приміщеннями з відповідним обладнанням, що необхідні для реалізації освітньої програми.
- Здобувачі освіти та працівники закладу освіти обізнані з вимогами охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правилами поведінки в умовах надзвичайних ситуацій і дотримуються їх.
- Працівники обізнані з правилами поведінки в разі нещасного випадку зі здобувачами освіти та працівниками закладу освіти чи раптового погіршення їх стану здоров’я і вживають необхідних заходів у таких ситуаціях.
- У закладі дошкільної освіти створено умови для харчування здобувачів освіти.
- У закладі дошкільної освіти створюються умови для безпечного використання мережі Інтернет, в учасників освітнього процесу формуються навички безпечної поведінки в Інтернеті.
- У закладі дошкільної освіти застосовуються підходи для адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу, професійної адаптації працівників.
- Для ефективного функціонування закладу створено єдиний інформаційний простір, а саме, формується інформаційна база даних програми «КУРС Дошкілля».
- Вимога 1.2. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації.
- Заклад дошкільної освіти планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу в закладі.
- Правила поведінки учасників освітнього процесу в закладі освіти забезпечують дотримання етичних норм, повагу до гідності, прав і свобод людини.
- Керівник та заступники керівника (далі – керівництво) закладу освіти, педагогічні працівники протидіють булінгу (цькуванню), іншому насильству, дотримуються порядку реагування на їх прояви.
- Вимога 1.3. Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору.
- Приміщення та територія закладу дошкільної освіти облаштовано з урахуванням принципів універсального дизайну та розумного пристосування.
- У закладі дошкільної освіти застосовуються методики та технології роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
- Освітнє середовище мотивує здобувачів освіти до оволодіння ключовими компетентностями та наскрізними уміннями, ведення здорового способу життя.
- У закладі дошкільної освіти створено простір інформаційної взаємодії та соціально-культурної комунікації учасників освітнього процесу (інформаційно-ресурсний центр, методичний кабінет).
-
- Напрям 2. Система оцінювання здобувачів освіти
- Вимога 2.1. Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень.
- Здобувачі освіти отримують від педагогічних працівників інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень;
- Система оцінювання в закладі освіти сприяє реалізації компетентнісного підходу до навчання;
- Здобувачі освіти вважають оцінювання результатів навчання справедливим і об’єктивним.
- Вимога 2.2. Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного здобувача освіти
- У закладі дошкільної освіти здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти.
- У закладі дошкільної освіти впроваджується система формувального оцінювання.
- Вимога 2.3. Спрямованість системи оцінювання на формування у здобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання.
- Заклад дошкільної освіти сприяє формуванню у здобувачів освіти відповідального ставлення до результатів навчання.
- Заклад дошкільної освіти забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти.
-
- Напрям 3. Оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників
- Вимога 3.1. Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти.
- Педагогічні працівники планують свою діяльність, аналізують її результативність;
- Педагогічні працівники застосовують освітні технології, спрямовані на формування ключових компетентностей і наскрізних умінь здобувачів освіти;
- Педагогічні працівники беруть участь у формуванні та реалізації індивідуальних освітніх траєкторій для здобувачів освіти (за потреби);
- Педагогічні працівники створюють та використовують освітні ресурси (електронні презентації, відеоматеріали, методичні розробки, веб-сайти, блоги тощо);
- Педагогічні працівники сприяють формуванню суспільних цінностей у здобувачів освіти у процесі їх розвитку;
- Педагогічні працівники використовують інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі.
- Вимога 3.2. Постійне підвищення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників:
- Педагогічні працівники сприяють формуванню, забезпечують власний професійний розвиток і підвищення кваліфікації, у тому числі щодо методик роботи з дітьми з особливими освітніми потребами;
- Педагогічні працівники здійснюють інноваційну освітню діяльність, беруть участь у освітніх проектах, залучаються до роботи як освітні експерти
- Вимога 3.3. Налагодження співпраці зі здобувачами освіти, їх батьками, працівниками закладу освіти:
- Педагогічні працівники діють на засадах педагогіки партнерства;
- Педагогічні працівники співпрацюють з батьками здобувачів освіти з питань організації освітнього процесу, забезпечують постійний зворотній зв’язок;
- У закладі освіти існує практика педагогічного наставництва, взаємонавчання та інших форм професійної співпраці
- Вимога 3.4. Організація педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності;
- Педагогічні працівники під час провадження педагогічної та наукової (творчої) діяльності дотримуються академічної доброчесності;
- Педагогічні працівники сприяють дотриманню академічної доброчесності здобувачами освіти.
-
- Напрям 4. Управлінські процеси закладу освіти
Напрям забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
- Вимога 4.1. Наявність стратегії розвитку та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей і завдань.
- У закладі освіти затверджено стратегію його розвитку, спрямовану на підвищення якості освітньої діяльності.
- У закладі освіти річне планування та відстеження його результативності здійснюються відповідно до стратегії його розвитку та з урахуванням освітньої програми.
- У закладі освіти здійснюється самооцінювання якості освітньої діяльності на основі стратегії (політики) і процедур забезпечення якості освіти.
- Керівництво закладу освіти планує та здійснює заходи щодо утримання у належному стані будівель, приміщень, обладнання.
- Вимога 4.2. Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм
- Керівництво закладу освіти сприяє створенню психологічно комфортного середовища, яке забезпечує конструктивну взаємодію здобувачів освіти, їх батьків, педагогічних та інших працівників закладу освіти та взаємну довіру.
- Заклад освіти оприлюднює інформацію про свою діяльність на відкритих загальнодоступних ресурсах.
- Вимога 4.3. Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників
- Керівник закладу дошкільної освіти формує штат закладу, залучаючи кваліфікованих педагогічних та інших працівників відповідно до штатного розпису та освітньої програми.
- Керівництво закладу дошкільної освіти за допомогою системи матеріального та морального заохочення мотивує педагогічних працівників до підвищення якості освітньої діяльності, саморозвитку, здійснення інноваційної освітньої діяльності.
- Керівництво закладу дошкільної освіти сприяє підвищенню кваліфікації педагогічних працівників.
- Вимога 4.4. Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу освіти з місцевою громадою
- У закладі дошкільної освіти створюються умови для реалізації прав і обов’язків учасників освітнього процес.
- Управлінські рішення приймаються з урахуванням пропозицій учасників освітнього процесу.
- Керівництво закладу дошкільної освіти створює умови для розвитку громадського самоврядування.
- Керівництво закладу дошкільної освіти сприяє виявленню громадської активності та ініціативи учасників освітнього процесу, їх участі в житті місцевої громади.
- Режим роботи закладу дошкільної освіти та розклад занять враховують вікові особливості здобувачів освіти, відповідають їх освітнім потребам.
- У закладі дошкільної освіти створюються умови для реалізації індивідуальних освітніх траєкторій здобувачів освіти.
- Вимога 4.5. Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності.
- Заклад дошкільної освіти впроваджує політику академічної доброчесності.
- Керівництво закладу дошкільної освіти сприяє формуванню в учасників освітнього процесу негативного ставлення до корупції.
- Система контролю за реалізацією процедур забезпечення якості освіти включає:
- Самооцінку ефективності діяльності із забезпечення якості освіти.
- Моніторинг якості дошкільної освіти.
- Моніторинг в закладі дошкільної освіти здійснюють:
- директор закладу дошкільної освіти;
- вихователь-методист;
- органи, що здійснюють управління у сфері освіти;
- органи самоврядування, які створюються педагогічними працівниками та батьками.
- Методи збору інформації, інструменти та джерела отримання інформації
- Опитування
- Вивчення документації
- Моніторинг
- Аналіз даних та показників, які впливають на освітню діяльність
- Критерії моніторингу:
- об’єктивність;
- систематичність;
- відповідність завдань змісту досліджуваного матеріалу;
- надійність (повторний контроль іншими суб’єктами);
- гуманізм (в умовах довіри, поваги до особистості).
- Очікувані результати:
- отримання результатів стану освітнього процесу в закладі дошкільної освіти;
- покращення функцій управління освітнім процесом, накопичення даних для прийняття управлінських та тактичних рішень.
- Підсумки моніторингу:
- підсумки моніторингу узагальнюються у схемах, діаграмах, висвітлюються в аналітично-інформаційних матеріалах;
- за результатами моніторингу розробляються рекомендації, приймаються управлінські рішення щодо планування та корекції роботи;
- дані моніторингу можуть використовуватись для обговорення на засіданнях методичних об'єднань педагогів, нарадах при директору, засіданнях педагогічної ради.
- Напрям «Формування іміджу сучасного закладу освіти» у ЗДО «Росинка» здійснюється шляхом оприлюднення інформації про якість освітнього процесу, освітньої діяльності на сайті закладу:
- статут закладу освіти;
- ліцензія на провадження освітньої діяльності;
- структура та органи управління закладу освіти;
- кадровий склад закладу освіти згідно з ліцензійними умовами;
- освітні програми, що реалізуються в закладі освіти, та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою;
- територія обслуговування, закріплена за закладом освіти його засновником (для закладів дошкільної та загальної середньої освіти);
- мова (мови) освітнього процесу;
- результати моніторингу якості освіти;
- річний звіт про діяльність закладу освіти;
- правила прийому до закладу освіти;
- інша інформація, що оприлюднюється за рішенням закладу освіти або на вимогу законодавства.
- Публічність освітньої діяльності закладу може здійснюватися публікаціями педагогічних працівників, батьків у засобах масової інформації, друкування продукції педагогічних працівників у фахових виданнях.
- Формуванню позитивного іміджу закладу можуть сприяти іміджеві заходи на рівні громади, регіону тощо.
- Публічна інформація про розвиток закладу забезпечується шляхом проведення щорічного звіту директора перед колективом, батьками та громадськістю.